خواص اسطوخدوس چیست؟

اسطوخودوس (Lavandula angustifolia) گیاهی همیشه سبز بومی مدیترانه است. گل و روغن آن عطر خوب و مطبوعی دارد و به عنوان دارو نیز استفاده می شود. اسطوخودوس حاوی روغنی است که  اثرات آرام بخشی قوی دارد و میتواند عضلات خاصی را ریلاکس و متعادل کند. که اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی آن به خاطر داشتن اسانس زیاد ثابت شده است.بی خوابی یکی دیگر از بیماریهایی است که میتوان با اسطوهدوس بهبود بخشید.در ادامه با معرفی گیاه اسطوخدوس به خواص اسطوخدوس برای بیماریها اشاره میکنیم.

گیاه اسطوخدوس چیست؟

اسطوخودوس یک گیاه گلدار از خانواده نعناع است که دارای گلهای بنفش است با رایحه شیرین و عطری زیاد. اعتقاد بر این است که این گیاه بومی مدیترانه، خاورمیانه و هند است و قدمت آن به 2500 سال می رسد.در زمان های قدیم، اسطوخودوس به عنوان یک گیاه مقدس استفاده می شد. علاوه بر این، اغلب برای شاداب کردن و دادن بوی ملایم به انواع وسایل شخصی مانند لباس و مو استفاده می شد.

خواص اسطوخدوس برای پوست صورت

روغن اسطوخودوس یکی از آبرسانهای قوی بشمار میرود و پوست را بسیار مرطوب می کند و برای منافذ غیر کومدون زا است(به محصولاتی که از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند منافذ از چربی و آلودگی پر شود، محصول غیر کومدون زا میگویند) . روغن اسطوخودوس به طور طبیعی آنتی باکتریال است، به این معنی که باکتری های عامل آکنه را که ممکن است به منافذ شما نفوذ کنند را از بین می برد. این باعث می شود کهدر  جلوگیری، آرام کردن و التیام جوش های دردناک آکنه بسیار موثر باشد.

اسطوخدوس برای خواب

اسطوخدوس برای خواب به دو صورت مصرف اسانس آن و یا تهیه بالشت اسطوخدوس مورد استفاده قرار میگیرد.اسانس اسطوخودوس یک راه موثر و ملایم برای خوابیدن  است.به این طریق که اسانس اسطوخدوس را روی شقیقه ها و نوک بینی ماساژمیدهند یا گل آن را درون بالشت قرار داده تا از طریق استشمام موقع خواب موثر قرار گیرد.بهترین اسطوخدوس برای خواب لاواندر میباشد.

اسطوخودوس برای اعصاب

اسطوخودوس به دلیل توانایی خود در ایجاد یک فضای آرامش بخش مشهور است. اسطوخودوس بیش از ایجاد یک حالت ذهنی آرام، می‌تواند اضطراب را با تأثیر بر واکنش جنگ یا گریز بدن کاهش دهد.طب سنتی معتقد است که بوی برخی از گیاهان می تواند اعصاب را آرام کند. اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که یک ترکیب معطر موجود در اسطوخودوس می تواند با تحریک بینی برای ارسال سیگنال به مغز، اضطراب را کاهش دهد.

یکی دیگر از یافته های کلیدی این بود که بر خلاف داروهای ضد اضطراب ی(مانند بنزودیازپین ها)، لینالول بدون اختلال در حرکت عمل می کند.همچنین طبع گرم اسطوخدوس باعث گرم شدن مغز و در نتیجه بهبود  افسردگی و اختلالات ناشی از سودای مغز میشود.

دمنوش این گیاه به همراه سنبل الطیب و یا استشمام روغن آن بهترین روش در این مورد میباشد.

اسطوخدوس برای مو

کاربرد اسطوخدوس لاواندر برای مو به صورت روغن  موضعی آن مورد استفاده قرار میگیرد. فولیکول های مو و رشد مو را تقویت می کند. استفاده منظم از روغن اسطوخودوس با حالت دادن به فولیکول های مو، کاهش موخوره و کنترل ریزش مو را بهبود می بخشد. این روغن معطر همچنین با درمان شوره سر و کاهش طاسی به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

اسطوخدوس برای مغز

همانطور که گفته شد طبیعت گرم اسطوخدوس باعث گرم شدن طبع مغز و در نتیجهپردازش بهتر مغز میشود.افرادی که از سودای مغز رنج میبرند میتوانند با استشمام و یا دم کرده این گیاه از آن به مدت 45 روز استفاده نمایند.

اسطوخدوس برای آفتاب سوختگی:

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از اسانس اسطوخودوس برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید: – با اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس به یک بطری اسپری معدنی خنک (یا آب فیلتر شده) یک اسپریت ساده و خنک کننده پوست ایجاد کنید و روی پوست خود اسپری کنید تا احساس خنکی فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

اسطوخدوس برای سردرد های میگرنی

اسانس اسطوخودوس معمولاً برای تسکین استرس و آرامش استفاده می شود. همچنین شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد اسطوخودوس می تواند به درمان سردرد و میگرن کمک کند. استنشاق بوی اسانس اسطوخودوس می تواند به مدیریت حاد حملات میگرن کمک کند.می توان دونوش اسطخدوس را مصرف کنید و سپس تفاله های آن یا اسانس یا روغن آن را روی شقیقه ها ماساژ دهید.نکته اسطوخدوس لاواندر بهتر از اسطوخدوس هندی اثر میکند.

دسته‌بندی: دانشنامه ادویهآخرین بروز رسانی: 17ام مرداد, 1402