خواص شکر سرخ (شکر قرمز)وطریقه مصرف آن

از خواص شکر سرخ یا شکر قرمز در طب سنتی بسیار فراوان صحبت شده.مهم ترین خاصیت شکر سرخ خاصیت ملین بودن آن و خنکی آن است و به همین دلیل برای نوزادان و افراد حساس کاملا بی خطر بوده و مورد استفاده قرار میگیرد.خواص مفید شکر سرخ باعث شده امروزه بسسیاری از افراد سلامت محور آن را جایگزین شکر سفید کنند.در این صفحه با معرفی و طریقه تولید و مصرف شکر قرمز به بررسی خواص و فواید آن اشاراتی داریم .

شکر سرخ چیست و برای چی خوبه؟

شکر سرخ که شکر قرمز و طبرزرد هم نام دارد،خمیری کرمی رنگ و یا قهوه ای رنگ(با توجه به میزان پخت) که به وسیله آتش و حرارت از نی شکر طبیعی بدست می آید گفته میشود،طعمش شیرین و شیرینی آن کمتر از شکر سفید است و قابل حل در تمام مایعات و بیشتر در عطاریها به فروش میرود.دو نمونه شکر سرخ در ایران تولید میشود که شاما شکر سرخ خوزستان و مازندران هستند که دصفحه خرید شکر سرخ کامل توضیح دادیم.

طرز تهیه و درست کردن شکر سرخ

زمانی که نیشکرها دراخر زمستان از مزارع نیشکر بریده میشوند آنها را به کارگاه یا کارخانه شکر سرخ انتقال میدهند و به وسیله دستگاه پرس عصاره آن یا آب آن را استخراج میکنند.عصاره استحصال شده از نی شکر را درون دیگهای مورد نظر میریزند و حرارت میدهند تا به نقطه جوش برسد.در این زمان آب عصاره تبخیر میشود و مایع خمیری شکل نیشکر که همان شکر سرخ است بدست می آید.

طرز تهیه شکر سرخ

طریقه مصرف شکر سرخ برای افراد

شکر سرخ یا شکر قرمز را میتوان هم به صورت خمیری و یا خشک شده مصرف کنیم.در صورتی که شکر قرمز را بخواهیم خشک مصرف کنیم و چون محصول همیشه در بسته بندیهای پلاستیکی برای جلوگیری از خشک شدن قرار دارند،آنرا از پلاستیک جدا و به مدت 3 الی 4 روز در سایه و بیرون از یخچال نگهداری میکنیم تا کاملا خشک شود.طریقه مصرف شکر سرخ برای نوزادان و بزرگسالان یکجور است و فقط مقدار آن تغیر میکند که در ادامه توضیح میدهیم.

شکر سرخ برای دیابت

مقدار ساکاروز شکر سرخ نسبت به شکر سفید کمتر است و این دلیل خوبی برای استفاده از شکر سرخ به جای قندهای دیگر نمیتواند باشد.همانقدر که در خوردن شکر و قند و محصولات ساکاروزی احتیاط میکنید برای مصرف شکر سرخ در افراد دیابتی باید کاملا با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص خود مصرف نمایید.

شکر سرخ برای دیابت

شکر سرخ برای لاغری

افرادی که دارای  چاقی حاصل از یبوست هستند میتوانند برای رفع یبوست و لاغر شدن از شکر قرمز در برنامه غذایی خود کمک بگیرند.بهترین روش استفاده از شکر سرخ بجای شیرینیجات و شیرین کننده ها در برنامه غذاییشان است.که هم میزان کاری را کم کنند،هم یبوست را بهبود ببخشند و هم از شکر سفید و شیرین کنندههای مصنوعی استفاده ننمایند.

شکر سرخ برای لاغری

شکر سرخ برای قلب

شکر سرخ برای قلب افرادی که آریتمیهای نامنظم حاصل از کمبود پتاسیم ایجاد میشود میتواند گزینه بسیار مفیدی باشد.برای تنظیم پتاسیم میتوانید از شکر سرخ ب عنوان شیرین کننده در دمنوشها و سردنوشها و یا حتی به صورت مجزا استفاده نمایید.دیگر منابع مهم پتاسیم موز و دوغ هستند که اکثر افراد میتوانند از آن استفاده نمایند.

شکر قرمز برای یرقان (زردی) نوزاد

شکر سرخ به دلیل داشتن املاحی مانند کلسیم  فسفر پتاسیم و آهن و همچنین داشتن مزاج گرم و تر از دیدگاه طب سنتی باعث لطافت مزاج و همچنی باز شدن عروق و تنظیم حرارت کبد می شود علاوه بر خواص ذکر شده شکر سرخ تاثیر مستقیم بر روی تنظیم تراشحات صفرا داشته و صفرا بر بوده و باعث رفع صفرا سوخته و متضج سودا می باشد که همین خواص باعث شده برای درمان یرقان بویژه در نوزادان مفید باشد.

 

شکر سرخ برای نوزاد

شکر قرمز برای یبوست نوزاد

یکی از کم خطر ترین راهها برای درمان یبوست نوزاد استفاده از شکر سرخ یا شکر قرمز است،همانطورکه میدانیم ملینها و مسهلهای بسیار قوی در عطاریها وجود دارد که میتواند سلامت نوزاد را به خطر بیاندازد.برای همین بهترین گزینه هم به دلیل طعم دلچسب و هم به دلیل بی خطر بودن استفاده از شکر قرمز است.طریقه مصرف شکر سخ برای نوزاد به صورت حل کردن آن در آب جوش است که پس از سرد شدن جرعه جرعه با نوزاد میدهیم.

شکر قرمز در بارداری

شکر سرخ در بارداری بسیار کم خطر است و میتواند بهترین جایگزین قندهای دیگر باشد.همچنین خورد شکر سرخ در بارداری تا حد زیادی میتواند جلوی زردی نوزاد را بگیرد.البته افراط در خورد هرچیزی میتواند مضر باشد.شکر قرمز با ساکروز کمتر از شکر سفید سالم تر است اما مصرف بیش از اندازه آن سلامت شما را به خطر خاهد انداخت.

خواص شکر سرخ برای معده

خواص شکر سرخ برای معده از آن جهت مفید است که میتواند اخلاط غلیظ و بد معده را دفع نمایید. ضد یبوست،گرم کننده معده و ضد بلغم بوده و همچین باعث تنظیم اشتها می گردد.

 

دسته‌بندی: دانشنامه ادویهآخرین بروز رسانی: 12ام شهریور, 1402